• 1403/09/15
  • - تعداد بازدید: 11
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

گزارشی از نمایش فیلمِ رمانتیسم عماد و طوبا در دانشکدۀ مدیریت و توانبخشی

به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شیراز، فیلمِ رمانتیسم عماد و طوبا، به همت مرکز ماهان و با همکاری فرهنگسرای نهاد رهبری در دانشکدۀ مدیریت و توانبخشی و معاونت پژوهشی دانشکده، در تاریخ ۱۰ آذر ماه ۱۴۰۳ با حضور دانشجویان و پرسنل دانشکده‌های مدیریت و توانبخشی در سالن کنفرانس این دانشکده به صورت حضوری نمایش داده شد.

 

تهیه کننده و کارگردان:

فیلمِ رمانتیسم عماد و طوبا فیلمی به کارگردانی و نویسندگیِ کاوه صباغ‌زاده در ژانر کمدی-رمانتیک و محصول سال ۱۳۹۸ است. تهیه‌کنندگی این فیلم بر عهدۀ مهدی صباغ‌زاده بوده و الناز حبیبی و مرحوم علی انصاریان از بازیگرانِ آن هستند. در ادامه شرحی بر این فیلم می آید.

 

 

 

عشق یک مهارت است

درخلاصۀ فیلم آمده که عشق بیش از اینکه یک هیجان و تپش قلب و خارشِ پوست باشد، یک مهارت است و همین فقدان یا کمبودِ مهارت‌های ارتباطی، زندگی‌های عاشقانه را به تدریج به زندگیِ ملال‌آور و گاه پر از نفرت و بیزاری بدل می‌کند.

 

انتخاب درست عامل زیباتر شدن دنیا

روایتی که توسط سارا بهرامی به عنوانِ راویِ قصه بیان می‌شود تا از ظرفیتِ کلامی قصه‌گویی در بیانِ توصیه‌هایِ روانشناختی قصه استفاده شود.  روایت‌هایی شیرین از عاشقانه میان آدم‌های معمولی که به تماشاگران خود یادآور می‌شوند، دنیا می‌تواند جای قشنگ‌تری باشد اگر آدم درست را برای دوست داشتن پیدا کنی.

 

اقتباسی از «سیر عشق» آلن دوباتن

فیلم رمانتیسم عماد و طوبا قصه‌ای اقتباسی‌ست از کتاب «سیر عشق» آلن دوباتن که کتاب‌هایش در حوزه رمان-روانشناسی در ایران مخاطبانِ زیادی دارد.

 

تلاش برای فاصله گرفتن از سینمای واقع گرا

 این فیلم برای فاصله‌گرفتن از جریان سینمای واقع‌گرا، دست به دامان فانتزی می‌شود و جریان روزمره زندگی شخصیت‌هایش را با نگاهی صادقانه به ازدواج در دوران مدرن پیش می‌برد و در این مسیر از طیفِ وسیعی از رنگ‌ها در طراحی لباس و صحنه بهره می‌گیرد.

 

یک کلاس درسِ پرهیجان در بابِ عشق

آن‌چه از مفاهیمی چون عشق و ازدواج در این فیلم برمی‌آید، این است که عشق، همچون هر فعل دیگری در زندگی روزمره، نوعی مهارت محسوب می‌شود و می‌توان آن ‌را به‌مرور آموخت یا بهبود بخشید.  «رمانتیسم عماد و طوبا» بیش از آن‌که قصه‌ای مصور یا فیلمی عاشقانه باشد، یک کلاس درسِ پرهیجان در بابِ عشق و جستارهای وابسته به آن است. ازدواج با فراز و فرودهایش معنی پیدا می‌کند و عماد و طوبا به عشقِ آب‌دیده و زخم‌خورده‌شان احساسِ وفاداری می‌کنند.

 

مانیفست زناشویی

درست به همین دلیل است که می‌توان گفت فیلمِ «رمانتیسم  عماد و طوبا» یک مانیفست زناشویی است که در کنار آسیب‌شناسی به ارائه راه‌ِحل هم می‌پردازد و مهارت‌هایی را که لازمه‌ی تداومِ یک زندگیِ عاشقانه یا دستِ کم زندگیِ رضایت‌بخش است در بسترِ خودِ درام و گره‌گشایی‌هایِ دراماتیک آن مطرح می‌کند. رمانتیسم  عماد و طوبا ماجرای عشقی آن‌ها را از کودکی تا پیری با فراز و نشیب‌هایِ یک زندگی مشترک به تصویر می‌کشد.

 

دردشناسی در قالب درام

آنچه می‌تواند تماشای این فیلم را به ویژه برای زوج‌هایِ جوان جذاب کند، پردازش بدون تعارفِ نقاطِ آسیب‌زایی است که می‌تواند در یک رابطۀ عاطفی به وجود بیاید و در واقع فیلم با نگاهی علت‌شناسانه به ریشه‌یابی و دردشناسی دست زده و شیوه درمان را هم که شعاری و احساسی نیست در فرآیند درام بازنمایی می‌کند.

 

تزریق امید در جامعه

فیلم رمانتیسم عماد و طوبا  از حیث روانشناسی از فیلم‌های به اصطلاح حال خوب کن است که تماشای آن در شرایط اجتماعی موجود که بسیاری از زندگی‌های مشترک با بن‌بست یا ملال و افسردگی همراه شده می‌تواند راهگشا باشد و به تزریق امید در جامعه کمک کند.

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبری : 115029

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید