بازنگری رسانه کاغذی در نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی شیراز / بازتعریف نشریات قرارگاه فرهنگی «فتح» با تأکید بر عمقبخشی به محتوا و هویت چاپی
در نشست تخصصی قرارگاه فرهنگی و ادبیات رویکرد نشریات چاپی دانشجویی در دستور کار قرار گرفت؛ جلسهای که با هدف بازتعریف جایگاه رسانه کاغذی و احیای محتوای کیفی، با حضور مسئولان فرهنگی، مجموعه رسانه ای نهاد رهبری دردانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی قرارگاه فرهنگی دفترنهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، این نشست با تمرکز بر سه نشریه فعال وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، شامل «نوا»،«در هوای کتاب» و «گاف» برگزار شد و حاضران به نقد و بررسی محتوایی و ساختاری این نشریات پرداختند.
در بخشی از این نشست، مسئول فرهنگی قرارگاه فتح با تأکید بر ضرورت بازگشت به رسانه مکتوب در فضای دانشگاهی گفت: در عصری که سیل محتوای دیجیتال، تمرکز و عمقمندی را از مخاطب گرفته، نشریه کاغذی هنوز قدرتی بیبدیل برای تأمل، بازخوانی و درگیر شدن با محتوای اصیل دارد. ما باید به جایگاهی برگردیم که دانشجو نشریه را در دست بگیرد، ورق بزند، یادداشت بردارد و به گفتوگو بیفتد.
در این جلسه مطرح شد:نشریه چاپی برخلاف فضای سریع و سطحی شبکههای اجتماعی، مجال ایستادن، فکر کردن و تحلیل را به خواننده میدهد و از همینرو لازم است نشریات ما بهویژه در دانشگاه، به شکل حرفهایتر و متمرکزتر احیا شوند.
بررسی نوع محتوا و مأموریتهای جدید نشریات
در ادامه نشست، بهطور جداگانه درباره مأموریت محتوایی هر یک از نشریات گفتگو شد:نوا: این نشریه با محوریت تحلیل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در بستر دانشگاهی، از مهمترین تریبونهای فکری دانشجویان بوده است. پیشنهاد شد مطالب آینده آن، با تمرکز بر دغدغههای جامعه پزشکی، اخلاق حرفهای، هویت فرهنگی در علوم سلامت و ارتباطات میانرشتهای بازطراحی شود. ایجاد ستونهای ثابت با موضوعاتی چون یادداشت دانشجو،گزارش میدانی و نقد محتواهای روز نیز پیشنهاد شد.
در هوای کتاب: به عنوان رسانهای برای ترویج کتابخوانی و تحلیل متون ادبی و فکری، این نشریه میتواند حلقه اتصال میان فضای درسی و فضای فرهنگی دانشگاه باشد. اعضا خواستار غنیتر شدن بخش معرفی کتاب، گفتوگو با نویسندگان یا اساتید حوزه علوم انسانی و پزشکی و نیز افزایش تنوع ژانری مطالب شدند.
گاف: این نشریه با هویت طنز و نگاه انتقادی، مخاطب خاص خود را دارد و پیشنهاد شد در کنار نگاه طنزآلود، بخشهای تحلیلی یا روایتمحور نیز به آن افزوده شود تا مخاطب با زاویهای جدید و عمیقتر به مسائل دانشگاهی توجه شود.
یکی دیگر از نکات کلیدی مطرحشده در این نشست، توجه به جذابیت ظاهری،توزیع هدفمند وتأثیرگذاری محتوایی نشریات بود. حاضران تأکید کردند که طراحی گرافیکی باید بهروز، چشمنواز و متناسب با ذائقه دانشجویی باشد. همچنین پیشنهاد شد نسخههای چاپی در خوابگاهها، سالنهای مطالعه، فضای کافهکتاب دانشگاه و دانشکدهها توزیع شوند تا بیشترین سطح دسترسی و مطالعه فراهم گردد.
انتهای پیام///
نظر دهید