• 1403/04/04
  • - تعداد بازدید: 119
  • زمان مطالعه : 15 دقیقه

دانشجویان عزیز به عنوان یک گروه پیشرو و پیشتاز، باید به تغییر فرهنگ استفاده از منابع در جامعه کمک کنند

امیر حسین دهقان؛ یکی از دانشجویان رشتۀ پرستاری به سراغ دکتر ایمانیه، استاندار فارس، رفت و با توجه به سبقۀ آقای دکتر، سئوالات گوناگونی حول محور دانشجویان، جوانان و چالش های آنان پرسید که در ادامه آن را می بینید.

 

 

1 - چه کاری باید انجام دهیم تا شعار امسال یعنی جهش تولید با مشارکت مردم به عنوان دانشجو یا مردم عملیاتی شود؟

 

دانشجویان با وجود اینکه درآمد، امکانات و توانمندی آنچنانی ندارند؛ ولی از نظر تفکر و انگیزه جایگاه خیلی بالایی دارند. انتظار این است که ورود دانشجویان از طریق ارائۀ پیشنهادات باشد. به عنوان یک شهروند هر چه را می بینند که بتواند به مشارکت مردم و دانشجویان در راستای جهش تولید کمک کننده باشد، آن را به مسئولین منعکس کنند و ‌پافشاری و سماجت نمایند.

دیگر اینکه یکی از موانع تولید در کشور کمبود و ناترازی برق، گاز و آب و بنزین و محصولات نفتی است. دانشجویان عزیز به عنوان یک گروه پیشرو و پیشتاز، باید به تغییر فرهنگ استفاده از این منابع در جامعه کمک کنند. اگر مصرف این منابع کاهش یابد، قسمتی از این منابع آزاد می شود و می‌توان از آن که تا به حال مانع سرمایه گذاری بوده است، استفاده نمود؛ مثلاً اگر کارخانه ای در حال تأسیس بوده، ولی به دلیل نداشتن برق با آن همکاری نمی شده، زمانی که این منابع آزاد شود باعث می شود که سرمایه گذاران بتوانند به راحتی ورود کنند؛ بنابراین تیم های آماده سازی و فرهنگ سازی بین مردم جهت بهینه سازی مصرف، می تواند بزرگ ترین کمک از جانب جوانان و دانشجویان باشد.

 

۲- دانشجویان و مردم، به ویژه جوانان چه نقش هایی در سیاست های خرد و کلان دارند؟

متأسفانه نقش خیلی پررنگی ندارند؛ ولی پیشنهاد این است که جوان ایرانی مسلمان باید مطالبه گری خود را حفظ کند و به عنوان قشر فرهیخته، باسواد، باانگیزه و پاک، مطالبه گری را با پیش زمینه ای مبنی بر اینکه ابتدا باید موضوع را متوجه شوند و براساس شایعات اقدام نکنند، بررسی های دقیق و عمیق را انجام دهند و زمانی که کاملاً اطمینان پیدا کردند، با یک لحن محترمانه و مؤدبانه و در عین حال با سماجت، که این سه خصوصیت باید کنار هم باشند ( کارشناسی شده، محترمانه بودن و سماجت داشتن و رها نکردن پیگیری) مطالبه گری خود را انجام دهند.

 

۳- نقش جوانان و مردم، به ویژه جوانان در گام دوم انقلاب چیست؟ و چگونه به آن نقش مؤثر برسند؟

باتوجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب تکیه بر استفاده از جوانان و همچنین داشتن امید است که در هر دو جوانان و دانشجویان کمک زیادی می توانند به ما کنند؛ به این صورت که شرایطی را فراهم کنند که با مطالعۀ دقیق و یا شرکت در کارگاه ها و دوره های آموزشی برای مدیریت در سیستم های مختلف بعد از فارغ التحصیلی آماده شوند. این گونه نباشد که دانشجو بعد از فارغ التحصیلی هیچ بهره ای از علم مدیریت و توان مدیریتی نبرده باشد و از قبل در دوران دانشجویی آماده شده باشد و آنقدر قوی بدرخشد که مدیران فعلی را مجبور به باز کردن راه برای جوانان سازد.

دیگر اینکه بدترین ضربه و آسیب برای یک کشور و در کل بشریت، نا امیدی است؛ آنقدر ناامیدی زشت و ناپسند است که قرآن کریم با تعبیری شبیه کفر از آن یاد می کند؛ به طوری که افرادی را که از رحمت و توجه خداوند ناامید می شوند در زمرۀ کفار به شمار آورده است.

 

۴- در صورت داشتن مطالبه، چگونه آن را به گوش مسئولان برسانیم تا نتیجه بخش باشد؟

 باز هم تأکید بر این است که مطالبه کارشناسی شده باشد و اطمینان حاصل شود که یک مطالبۀ درستی باشد. دیگر اینکه باید اولویت بندی شود. قرار نیست هر چیزی را مطالبه کرد. باید دید که بیشترین نیاز و بالاترین اولویت با چه موضوعی است و وقت را روی آن سرمایه گذاری نمود.

در این صورت می توان در ابتدای امر آن را به صورت مکتوب به مدیر مربوط فرستاد و در صورت بی توجهی مدیر مربوط، در یکی از نشریات مطالبه خود را به شکل محترمانه ای منعکس کرد. در صورت بی توجهی مجدد، به مقام مافوق مدیر مربوط نامه ای نگاشته شود که چنین مطالبه ای با دو بار بی توجهی از جانب مدیر زیرمجموعه مواجه شد و باز در صورت بی توجهی مجدد به رده بالاتر منعکس شود؛ بنابراین این امر نیاز به سماجت در پیگیری دارد. نباید انتظار داشت با یک بار گفته شدن همه چیز حل و فصل شود.

 

۵- چه کاری باید انجام دهیم تا رسانۀ ما از رسانۀ دشمنان و بدخواهان کشور بهتر و برتر شود و برای تقویت رسانه ها چه گام هایی می توان برداشت؟

 اگر از مردم و دانشجویان سئوال شود‌ که بیشترین خواسته ها و مطالبه هایشان بیان و بعد بر اساس کارشناسی، تقوای الهی و انصاف بررسی شوند، باتوجه به اینکه برخی از مطالبه گری ها اگر از خود مطالبه گر پرسیده شود در صورت مسئول بودن آیا از پس انجام آن بر می آمد؟ خواهد گفت که خیر از پس انجامش بر نمی آمد؛ بنابراین چنین موضوعی را نمی توان مطالبه کرد.

 پس تأکید می کنم باید اولویت های مردم پرسیده شود و با انصاف قضاوت شود که واقعا آیا انجامش حق مردم است یا خیر؟ و از طرف دیگر توان اجرای آن نیز توسط مسئول بررسی و با احترام و ادب در نشریه منعکس شود که این امر باعث می شود مردم آن نشریه را زبان گویا و شفاف خود بدانند؛ بنابراین جذب آن خواهند شد و آن را به عنوان پناه در انعکاس خواسته های قلبی خود خواهند دید و با پیگیری های مرتب و محترمانه آن ها را به هدفشان خواهد رساند؛ در نتیجه در دامن دشمن نخواهند افتاد؛ زیرا دشمن زمانی می تواند سوء استفاده کند که ما نتوانیم از حق تیم خود و مردم دفاع کنیم که در آن صورت آن ها به دروغ و با نادرستی و فریبکاری سعی در جلوه دادن خود به عنوان مدافع از حقوق مردم خواهند نمود.

 

۶- همانگونه که مطلع هستید پرستاران به دنبال مطالبات به حق خویش هستند. چه می شود کرد که به حق خود برسند؟ و آیا با تجمع و اعتراض پرستاران به شیوۀ موجود موافق هستید یا خیر؟

 جامعۀ پرستاری یک جامعۀ محوری در حوزۀ سلامت هستند. بنده به عنوان پزشک بارها در جلسات مختلف گفته ام که محور سلامت پرستاران هستند و اینکه پرستاران به شکل شایسته ای دیده نشده اند نیز یک بحث منطقی و حقی است؛ ولی از سوی دیگر باید انصاف رعایت شود. دولت فعلی اراده کرد که قانون تعرفه پرستاری را اجرایی کند و قطعاً در اجرای تمام آئین نامه ها ‌و بخشنامه ها و مصوبات بشری، عیب و ایرادهایی وجود دارد و نباید انتظار برود که کاملاً بدون عیب و نقص باشد.

توقعی که از جامعۀ پرستاری می رفت این بود که مثل همیشه با متانت و ادب و اخلاق رفتار می کردند؛ در عین حال مطالبه گری حق آنان است و اگر از راه هایی که در بالا برشمریم اقدام می شد، کمک کننده تر بود؛ زیرا همۀ امور در اختیار دولت نیست و اجرای هر کاری نیاز به تأمین اعتبارات و بودجه دارد.

اگر نمایندگان پرستاران در سراسر کشور مکرر با نمایندگان مجلس استان های خود جلساتی داشته باشند و برای آن ها جایگاه پرستار را توجیه کنند، کمک خواهد کرد که همۀ نمایندگان، یکجا از لوایح دولت دفاع کنند یا به عنوان طرحی در مجلس مطرح نمایند تا خواسته های به حق پرستاران به نتیجه برسد.

تجمعات باتوجه به اینکه طبق قانون اساسی نیاز به دریافت مجوز از فرمانداری شهرستان مورد نظر دارد و کار خلاف قانون کردن شایستۀ پرستاران نیست؛ بنابراین با هماهنگی و دریافت مجوز از فرمانداری و مشخص شدن مکان و زمان آن تجمع نمایند .

 

۷- آیا دسترسی به شما به عنوان استاندار محترم سخت است یا آسان و با دیدار مجازی با استاندار موافق هستید؟

روش های ارتباطی ما با مردم گوناگون است. به صورت میز خدمت و هفتگی با تعدادی از افرادی که درخواست ملاقات حضوری دارند دیدار صورت می گیرد؛ همچنین میز خدمتی به صورت ماهیانه با حضور مدیران کل استان که سعی می شود در مسجد وکیل برگزار شود، وجود دارد. میز خدمت ماهیانۀ دیگری ویژۀ دانشجویان و جوانان که در مسجد دانشگاه شیراز و یا مساجد دانشگاه‌های دیگر و یا در دفتر استانداری به شکل رو در رو برگزار می شود.

راه ارتباطی دیگر با مردم از طریق سامانه «سامد» است. سامد سامانه ای که استانداری ها را به مردم متصل می نماید؛ یک ارتباط تلفنی است و شخصاً ماهانه به صورت حضوری در مرکز سامد استانداری حاضر می شوم و به بلفن ها پاسخ می دهم.

راه دیگر نوشته های مردم است که سعی می شود اکثریت قریب به اتفاق نامه های مردم مطالعه شود و درصورت وجود امکان پاسخ دادن آن را به صورت مکتوب پاسخ می دهم و یا به مسئول مربوط ارجاع داده می شود.

علاوه بر آن حضور در نمازجمعه و یا بازدیدهایی که از بازار، مؤسسات، دانشگاه‌ها، مدارس و سازمان ها انجام می شود نیز در برنامۀ کاری وجود دارد.

 

۸- با حذف سربازی و یا دیده شدن آن به صورت یک حرفه یا شغل موافق هستید؟

به جز دورۀ آموزشی که هر جوان ایرانی باید دورۀ آموزشی دفاع را ببیند، برای باقیمانده اش حتی المقدور تلاش شود که دولت و نظام، سربازی ها را در مراکزی که با رشته های تحصیلی- به خصوص برای اشخاصی که مدارک تحصیلی بالاتر از دیپلم دارند- آن ها در ارتباط است گذرانده شود.  سپس یک گواهی کار در مرکز مزبور را دریافت نمایند؛ ولی همواره آماده باشند که اگر نیاز شد باتوجه به دورۀ آموزشی که گذراندند در اختیار باشند.

یک عده هم مخصوص آموزش داده شوند و مثلاً با قراردادهای 5 ساله و دریافت حقوق، مانند افسران نیروهای مسلح، سربازان استخدامی داشته باشیم.

 

۹- در حوزۀ اقتصاد و تولید چه کاری از عهدۀ مردم، دانشجویان و به خصوص جوانان بر می آید؟

اگر دانشجویان بتوانند به تغییر فرهنگ مصرف مردم کمک نمایند در واقع بزرگ‌ترین کمک را به تولید کرده اند. و اگر با پول های خرد کار تولیدی راه اندازی کنند نیز کمک کننده خواهد بود. و اینگونه نیست که باید به دنبال سرمایه های آنچنانی باشیم؛ به طور مثال نمایشگاه هایی که برای کمک به بیماران سرطانی در دانشگاه‌ها برگزار می شود، می توان موضوع نمایشگاه را تغییر داد و آن را در جهت پیشبرد صنایع دستی، خانگی و اشتغالات خرد هزینه کرد.

باید فرصت را برای دانشجویان به گونه ای فراهم کرد که علاوه بر درس خواندن بتوانند قسمتی از وقت خود را در کارهای تولیدی و مشاغلی که به رشتۀ آن ها مرتبط است بگذرانند که برای آیندۀ شغلی وی نیز مؤثر باشد و تقریباً با این روش می توان شغل آیندۀ فرد را تأمین و تضمین کرد.

 

۱۰- آیا رسانۀ دانشجویان ضعیف عمل نمی کند؟ و چه کاری برای تقویت آن می توان انجام داد؟

باتوجه به اطلاعات موجود بله رسانۀ دانشجویی ضعیف عمل می کند. باید در راستای مطالبات دانشجویان، البته نه به هر وسیله ای، چون هدف وسیله رو توجیح نمی کند و ما مسلمانیم و نباید به هر وسیله ای در فکر جذب باشیم؛ اما با طراحی جذاب و صحیح می توان دانشجویان را جذب نمود. می توان خیلی زیبا به ادبیات فارسی، قصه و رمان و هنرهای جدید و علوم جدید ( مانند هوش مصنوعی ) پرداخت و با طراحی مسابقاتی در نشریات و در راستای علایق و سلایق دانشجویان آنان را به نشریات مذکور جذب نمود.

 در عین اینکه خط قرمز ها حفظ شود و در ضمن اینکه نشریه را وسیله ای برای کسب منافع شخصی و گروهی قرار ندهیم، به مطالبات دانشجویی توجه شود.

 

11- برای کودکان کار، زباله گردها و بی خانمان ها و بیکارها چه برنامه ای دارید؟ و مردم و دانشجویان به ویژه جوانان چگونه می توانند کمک کنند؟

کمک دانشجویان می تواند در جهت شناسایی و راستی آزمایی این افراد باشد و ساماندهی آن با استانداری فارس و با همکاری بهزیستی و شهرداری خواهد بود.

 

۱۲ -در زمینۀ ازدواج جوانان چه کمکی از مجموعۀ استانداری بر می آید؟ و آیا می توانند روی کمک شما حساب کنند و ازدواج موفقی داشته باشند؟

آمادگی استانداری در جهت کمک به فراهم نمودن محل برگزاری مراسم ازدواج و در بحث وام هایی که دولت تقبل کرده است، سرعت بخشیدن به فرایند پرداخت آن بدون معطلی و تاخیر، همچنین فراهم نمودن وسیلۀ رفت و آمد برای کسانی که صرفاً قصد سفر، مثلاً به مشهد مقدس را داشته باشند و نیز کمک به امر اشتغال زوج ها و تکرار کار زیبایی که در دوران کرونا اتفاق افتاد که باعث افزایش تعداد ازدواج شد.

 

۱۳- شما با سهمیه دادن به عده ای خاص موافق هستید یا خیر و در صورت ناعادله بودن موضوع چه کارهای عملیاتی صورت گرفته است؟

سهمیه دادن را نمی توان به شکل کلی رد کرد؛ همۀ دنیا چنین چیزی اتفاق می افتد که البته دارای شرایطی است. یکی از آن ها این است که ورود شخص به دانشگاه تسهیل شود نه خروج وی، یعنی مشابه سایر دانشجویانی که بدون سهمیه وارد شده اند باید درس بخواند و کسب علم نماید و از امتحانات سخت عبور کند و در آخر کار به تعهد اولیه اش عمل کند و در مناطق محروم خدمت نماید.

 

۱۴- آیا در زمینۀ مهاجرت نخبگان، افراد مفید و اثرگذار کشور، روشی برای تقلیل و یا لغو مهاجرت وجود دارد؟

 دو راهکار خوب وجود دارد؛ یکی تسهیل در مسئلۀ مسکن و ازدواج و دیگر اینکه شغل مناسب برای این افراد فراهم شود که هر دو اگر با درایت مدیریت شود، امکان پذیر است.

 

۱۵- در زمینۀ حجاب توصیه به مردم و به ویژه دانشجویان چیست؟ و آیا تذکر زبانی کارساز است؟ آیا برخورد فیزیکی صورت می گیرد یا خیر؟

حجاب یک اصلی دینی و قانونی است و هر شهروندی باید آن را رعایت نماید و هر شخصی تابعیت هر کشوری را داشته باشد باید به قوانین آن کشور احترام بگذارد و نمی تواند بگوید که من به قانون خاصی اعتقاد ندارم و عمل نمی کنم؛ مثلاً نمی توان گفت که چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی را قبول نداریم و از آن عبور می کنیم یا اینکه مالیات را قبول نداریم، کنکور را برای ورود به دانشگاه قبول نداریم؛ زیرا این ها بر اساس تمایلات ما نیست. یک حساب و کتابی وجود دارد. حجاب نیز جزء قوانین کشور ماست. قطعاً برخورد فیزیکی شایسته نیست و می‌توان به شکل نرم افزاری، به خصوص در دانشگاه‌ها در حوزۀ معاونت آموزشی دانشگاه آن را ارائه داد؛ به اعتقاد بنده مسئول حجاب در دانشگاه حوزۀ آموزشی است نه فرهنگی و دانشجویی. معاونت فرهنگی و دانشجویی مسئول ترویج فرهنگ حجاب و بحث های ایجابی و توجیهی است؛ ولی برخورد انضباطی با معاونت آموزشی است تحت این عنوان که خلاف مقررات آموزشی دانشگاه عمل شده است.

 

۱۶- اگر مشکلاتی در دانشکده های مختلف وجود داشته باشد باید برای رفع آن ها به چه کسانی رجوع کرد؟

 باید به معاون آموزشی دانشکدۀ مربوط و در صورت عدم توجه به رئیس دانشکده و در صورت عدم توجه، معاون آموزشی دانشگاه و در آخر کار به رئیس دانشگاه مراجعه کرد و اگر بازهم نشد معاون آموزشی وزیر و مراتب بالاتر که وزیر است.

 

۱۷- اگر خدای ناکرده جنگی بین ایران و رژیم صهیونیستی غاصب یا آمریکای جنایتکار پیش آید، وظیفه دانشجویان و مردم بویژه جوانان چیست؟

همان وظیفه ای که در دوران دفاع مقدس در جنگ ایران و عراق انجام شد. اگر کسی از اتفاقاتی که در دوران جنگ اطلاع ندارد و دلاورمردی های جوانان را نمی داند، خاطرات شهدای عزیز را بخواند.

۱۸- توصیه شما به دانشجویان و مردم به ویژه جوانان چیست؟

امیدوارانه زندگی کردن، و همت داشتن و در مسائل معنوی نگاه کردن به بالا دست و اشخاص با اخلاق و باسواد، بامعرفت و با معنویت را الگوی خود قرار دادن، در مسائل مالی نگاه کردن به پایین دست ها، اشخاصی که فقیرتر، مشکل دارتر و نیازمندتر هستند را دید.

با این روش می توان با آرامش زندگی کرد. دیگر اینکه فرمود: الا بذکر الله تطمئن القلوب. با یاد خداوند دل‌ها آرام می شود. پس با یاد و امید به خداوند متعال زندگی کردن که خداوند، قادر، توانمند، دانا است و می تواند خواسته های ما را برآورده و اجابت کند. باید با همت تلاش کرد که گفته شده است: از تو حرکت از خداوند متعال برکت و اطمینان حاصل شود که خداوند به قدری، قدرت به بشر داده است که هیچ چیزی نمی تواند بن بست و مانع راهش شود؛ بنابراین با همت و میان بر زدن می توان راه های بسیار دور را درنوردید و به نتیجه و هدف رسید.

پیشنهاد می شود که کتاب های مربوط به انسان های موفق را مطالعه نمایند؛ به عنوان مثال کتاب «استاد عشق» از پرفسور حسابی پدر علم فیزیک ایران، یا کتابی با عنوان «سلول های بهاری» از آقای دکتر بهاروند پدر سلول های بنیادی کشور، کتاب « سنگفرش های خیابان ما از طلاست» از صاحب کارخانه دوو.

 

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبری : 103567

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید