نظام آموزشی نیازمند عبور از مادیگرایی به سوی زیست فرامادی است
عباس موزون در دومین جلسه دوره علمی-آموزشی «زیست فرامادی ۱» تأکید کرد که نظام آموزشی کنونی با تمرکز بر مادیگرایی، خلاقیت فراگیران را محدود کرده و نیازمند تحول به سوی رویکردی فرامادی است که معرفت را به افقهای غیرمادی گسترش دهد.
به گزارش روابط عمومی دفترنهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دومین جلسه دوره علمی-آموزشی «زیست فرامادی ۱» به صورت برخط با حضور دکتر عباس موزون، مدرس دوره و تهیهکننده برنامه «زندگی پس از زندگی»، و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار این برنامه به همت ادارهکل تبلیغ و امور دینی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی و با همکاری دفتر توانمندسازی و آموزشهای کاربردی این دانشگاه ترتیب یافت.
موزون در این نشست با انتقاد از نظام آموزشی صنعتی-مدرن اظهار داشت: «آموزشهای کنونی با تمرکز صرف بر جنبههای مادی، خلاقیت فراگیران را کاهش داده و ذهن آنها را به الگوهای کارخانهای محدود کرده است.
وی افزود:زیست فرامادی با تکیه بر اثباتهای عقلی، فیزیکی و ریاضی در باب وجود فراماده، به دنبال گسترش بنیانهای معرفتی از سطح تجربی به ساحتهای غیرمادی است.
این استاد دانشگاه با تأکید بر ضرورت بازاندیشی در مفهوم حیات، بیان کرد:زندگی تنها به فرایندهای مادی و سلولی محدود نمیشود، بلکه شبکهای بههمپیوسته میان موجودات مادی و غیرمادی است که معنا و تعالی انسان را رقم میزند.» وی انسان را سیستمی دوبخشی معرفی کرد که شامل ابعاد مادی و غیرمادی است و مدیریت ارتباط این دو بخش با جامعه و خداوند، اساس زیست فرامادی را تشکیل میدهد.
موزون همچنین با اشاره به تفاوت میان «زندگی مادی» و زندگانی فرامادی اظهار داشت:زندگی مادی شرط بقاست، اما زندگانی فرامادی شرط معنا و تعالی انسان است. همانگونه که سلولها با پیامرسانی و بازسازی، حیات سیستم زنده را حفظ میکنند، انسان نیز باید با پیوند مادی و فرامادی، بقا و تعالی خود را تضمین کند.
در این نشست، موضوعات بنیادینی مانند تفاوت میان «زنده، زندهمانی، زندگی و زندگانی»، پایداری و پایایی، و جایگاه شبکهای زندگانی در هستی مورد بحث قرار گرفت. همچنین پرسشهایی درباره نسبت ماده و انرژی با حیات غیرمادی و تعاریف علمی-سیستمی انسان و مدیریت معنوی او مطرح شد.
انتهای پیام//
نظر دهید