بررسی صفات متقین در چهل و هفتمین جلسه نهجالبلاغه در دانشکده پرستاری
به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شیراز، کارشناس فرهنگی فرهنگسرای نهاد رهبری از برگزاری چهل و هفتمین جلسه نهجالبلاغه در دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه سلام الله علیها خبر داد.
زینب ثابت افزود: این برنامه به همت دفتر فرهنگسرا و همکاری معاونت فرهنگی در تاریخ ۷ بهمن با حضور حجت الاسلام زارع عمادی ویژه اساتید و کارمندان برگزار شد.
حجت الاسلام زارع عمادی در تفسیر فراز دیگری از خطبه همام به بررسی صفات متقین پرداخته و گفت:
إِنِ اِسْتَصْعَبَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ فِیمَا تَکْرَهُ لَمْ یُعْطِهَا سُؤْلَهَا فِیمَا تُحِبُّ قُرَّةُ عَیْنِهِ فِیمَا لاَ یَزُولُ وَ زَهَادَتُهُ فِیمَا لاَ یَبْقَى یَمْزُجُ اَلْحِلْمَ بِالْعِلْمِ وَ اَلْقَوْلَ بِالْعَمَلِ
اگر نفس او در آنچه دشوار است فرمان نبرد، از آنچه دوست دارد محرومش مىکند. روشنى چشم پرهیزکار در چیزى قرار دارد که جاودانه است، و آن را ترک مىکند که پایدار نیست، بردبارى را با علم، و سخن را با عمل، در مىآمیزد.
تَرَاهُ قَرِیباً أَمَلُهُ قَلِیلاً زَلَلُهُ خَاشِعاً قَلْبُهُ قَانِعَةً نَفْسُهُ مَنْزُوراً أَکْلُهُ سَهْلاً أَمْرُهُ حَرِیزاً دِینُهُ مَیِّتَةً شَهْوَتُهُ مَکْظُوماً غَیْظُهُ اَلْخَیْرُ مِنْهُ مَأْمُولٌ وَ اَلشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌپرهیزکار را مىبینى که: آرزویش نزدیک، لغزشهایش اندک، قلبش فروتن، نفسش قانع، خوراکش کم، کارش آسان، دینش حفظ شده، شهوتش در حرام مرده و خشمش فرو خورده است. مردم به خیرش امیدوار، و از آزارش در امانند.
إِنْ کَانَ فِی اَلْغَافِلِینَ کُتِبَ فِی اَلذَّاکِرِینَ وَ إِنْ کَانَ فِی اَلذَّاکِرِینَ لَمْ یُکْتَبْ مِنَ اَلْغَافِلِینَ یَعْفُو عَمَّنْ ظَلَمَهُ وَ یُعْطِی مَنْ حَرَمَهُ
اگر در جمع بىخبران باشد نامش در گروه یاد آوران خدا ثبت مىگردد، و اگر در یاد آوران باشد نامش در گروه بىخبران نوشته نمىشود. ستمکار خود را عفو مىکند، به آن که محرومش ساخته مىبخشد.
زارع عمادی بیان کرد: قانع بودن یعنی اینکه وقتی انسانی طمع نداشته باشد و حریص نباشد آزاده و حر است به جایی وابسته نیست. نتیجه دوم قانع بودن، آرامش داشتن است .چشم طمع به مال دیگران ندارد.
پرخوری باعث خواب زیاد میشود و خواب موجب غفلت میشود که این غفلت انسان را از یاد خدا غافل می کند و انسان در زمره بی خبران قرار می گیرد.
نظر دهید