زندگی قرآنی در مقابل تعریف غربی از زندگی، محور جنگ نرم است
حجتالاسلام عباسزاده با اشاره به اظهارات نتانیاهو در کنگره آمریکا مبنی بر تقابل ایران و غرب در تعریف حیات و مرگ، بر ضرورت تبیین تفاوتهای زندگی اسلامی و زندگی غربی تأکید کرد.
به گزارش روابط عمومی دفترنهاد رهبری دردانشگاه علوم پزشکی شیراز، حجتالاسلام دکترعباسزاده درکارگاه آموزشی مددکاری اجتماعی که با موضوع مقاوم سازی ترکیبی در شرایط بحران وآفند و پدافند معنوی در جنگ تحمیلی برگزار شد اظهارداشت:چند ماه پیش بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر رژیم صهیونیستی، در کنگره آمریکا که ایران را مدافع مرگ و غرب را مدافع حیات خوانده بود، ابعاد مادی و معنوی حیات قرآنی و تفاوت آن با معنویت ادعایی غرب، ایمان و صبر را بهعنوان آفند و پدافند معنوی در برابر جنگ نرم دشمن تبیین کرد.
وی تأکید کرد: این اظهارات نشاندهنده تمرکز غرب بر کار فرهنگی برای تحریف مفاهیم حیات و زندگی است و ضرورت تفاوتهای حیات اسلامی با حیات تمدن مادی غرب از زندگی در جامعه تبین شود تا دوگانگی بندگی و زندگی از بین برود.
تفاوت حیات اسلامی و زندگی غربی
به عقیده این استاد دانشگاه حیاتی که اسلام حتی در دنیا تعریف میکند، زمین تا آسمان با آنچه تمدن مادی غرب بهعنوان زندگی و معنویت مطرح میکند، متفاوت است این در حالی است که آن ها از معنویت سخن میگویند و حتی در حوزه سلامت، بعد چهارم سلامت را سلامت معنوی معرفی میکنند، اما معنویتی که آنها ارائه میدهند، نگاهی ناقص و کوته نظر به انسان است، انسان قرآنی غیر از امکانات ملکی و مادی دارای امکانات ملکوتی و باطنی در دنیا است به نحوی که در اسلام بسیاری از خصوصیات متعالی غرب جز صفات حیوانی محسوب می شود همچون امانت داری که به قول بوعلی در کلب معلَّم یافت می شود در حالی که نهایت سخن غرب یک زندگی با لذت های حیوانی آمال و آرزو است.
حجت الاسلام عباس زاده ادامه داد:در مقابل، حیات قرآنی مبتنی بر ایمان فعال و صبر مقاوم است که انسان را به سمت مسئولیتپذیری و عدم بیتفاوتی در برابر ظلم سوق میدهد. ایمان فعال منجر به اتصال به ابعاد الهی ای می شود که برای چنین لذت معنوی ای غرب تعریفی ندارد و در عین حال بیشترین و عمیق ترین لذت های زندگی دنیوی در دل این ایمان و صبر به وجود می آید.
وی افزود:دین ابتدا دنیای انسان ها را آباد می کند و دنیای نیکو، آخرت نیکو نتیجه می دهد که الدنیا مزرعه الآخره. اگر برای معرفی دین از زندگی مطلوب بلکه بهترین زندگی سخن بگوییم و از این طریق به ضرورت دین برسیم دوگانگی ساخته و پرداخته دشمن و بسیاری از دوگانه های دیگر از بین خواهد رفت و بسیاری از شایعات و شبهات دفع خواهد شد.
ایمان و صبر؛ آفند و پدافند معنوی
حجتالاسلام عباسزاده در بخش دیگری از سخنان خود، ایمان و صبر را بهعنوان دو رکن اصلی در برابر جنگ نرم دشمن معرفی کرد و گفت:ایمان قرآنی، ایمانی فعال، متعهد و مسئولیتپذیر است که انسان را به تبعیت از امام و ایستادگی در مسیر حق، مانند ایران حسینی، هدایت میکندو این ایمان با ایمانی که در علوم و فرهنگهای دیگر تعریف میشود، متفاوت است، زیرا بیتفاوتی را برنمیتابد و انسان را به اقدام و حرکت وا میدارد.
وی همچنین صبر را نه به معنای تحمل منفعلانه، بلکه مقاومت فعال در برابر موانع دانست و توضیح داد:صبر در قرآن به معنای مقاومت و ایستادگی در برابر مشکلات و موانع برای رسیدن به اهداف الهی است. این صبر، پدافند معنوی ماست که ما را از ترس، خستگی و ناامیدی باز میدارد.
این استاد دانشگاه با تأکید بر نقش مبلغین در تبیین این مفاهیم، اظهار داشت:مبلغین باید با تمرکز بر این مسائل، حیات قرآنی را برای جامعه توضیح دهند تا مردم ان جامعه درک کنند که حیات اسلامی چگونه زندگی است و تفاوت آن با زندگی مادی غربی چیست، بسیاری از شبهات خودبهخود پاسخ داده میشود. حجتالاسلام عباسزاده یاداور شد:در جنگ نرم، دشمن با تحریف مفاهیم حیات و معنویت، سعی در تضعیف ایمان و اراده ملت ایران دارد. اما با تکیه بر ایمان قرآنی و صبر مقاوم، میتوانیم این جنگ را به پیروزی تبدیل کنیم و حیات طیبه اسلامی را در جامعه محقق سازیم.
انتهای پیام//
نظر دهید