هرکس در جریان انقلاب بیشتر کار کند، بیشتر تخریب میشود
حجتالاسلام والمسلمین دکتر حمید مقامی؛ مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان فارس و در دانشگاه علوم پزشکی شیراز و مدیر عامل گروه موسسات بهارنکو در جلسه هفتگی هیات الزهرا(س) با اشاره به برگزاری دور اول انتخابات و اعلام نتایج به نکات مهمی اشاره کردند که در ادامه میخوانید:
دو سه هفتة گذشته اتفاقات بسیاری افتاد. جبهة انقلاب دو نمایندة اصلی؛ آقایان جلیلی و قالیباف داشتند. بداخلاقی بین جبهة انقلاب پیش آمد که مناسب نبود؛ درصورتی که جبهة انقلابی می بایست یکی میشد و پشت سر این دو نفر قرار میگرفت اما روبهروی هم قرار گرفتند و دچار تفرقه شدند د صورتی که خدا طرفدار تفرقه نیست، طرفدار وحدت است.
من بین آقایان جلیلی و قالیباف فرقی نمیبینم. برخی به آقای جلیلی و برخی به آقای قالیباف رأی دادند. این دو نفر از اول انقلاب، در جنگ بودند و مسئولیت داشتند و هرکسی بهاندازة ظرفیتش و توانایی شخصی خودش برای انقلاب زحمت کشیده است.
هرکس در جریان انقلاب بیشتر در چشم باشد، بیشتر تخریب میشود. شهید مطهری مطرح میکند به قطار در حال حرکت سنگ میزنند؛ ولی وقتی قطار بایستد، سنگ نمیزنند و به آن نگاه میکنند. بهدلیل اینکه آقایان جلیلی و قالیباف دو قطار در حرکت هستند، اینقدر به آنها سنگ میزنند.
کسی که کار میکند، اشتباه هم خواهد کرد. بعضیها اشتباهات فاحشی انجام میدهند، انقلاب آنها را میتکاند و کنار میگذارد، غربال انقلاب آنها را الک میکند. آنها تکلیفشان مشخص است؛ اما اینها چگونه تا الان ماندهاند! چرا انقلاب را تخریب میکنید؟
چرا فکر میکنید اگر آقای قالیباف سه میلیون رأی آورده است، نباید از اول کاندید میشد؟ اتفاقاً نشان داد تا اینجا که دو نفر بالا رفتند و به دور دوم کشیده شد، هنوز جبهة انقلاب پیروز است؛ یعنی سه میلیون رأی آقای قالیباف و حدود نه میلیون رأی آقای جلیلی روی هم بگذارید، جبهة انقلاب پیروز است. کاری نداریم چه کسی رئیس جمهور شود؛ یعنی مردم به این دو تفکر رأی دادهاند؛ چرا برنده و بازنده میکنیم؟ آقای جلیلی بالا آمده است و هنوز آقای قالیباف را میکوبیم. بس است. در دورههای مختلف ریاست جمهوری و مجلس همین اشتباهات را انجام دادیم. اخلاق هم خوب چیزی است. مقام معظم رهبری توصیه میکنند اخلاقی باشید.
کاندیداها در مناظرات خوب کار کردند. بیاخلاقی هم نکردند ولی طرفداران کاندیدها واقعا خیلی بیاخلاقی کردن و این اصلا زیبنده کشور و جریان انقلابی نیست و بالاخره یک نفر رییس جمهور می شود چرا باید او را بکوبیم فکرمیکنم این قانون هم موردپسند خدا نیست.
من نمیخواهم تحلیل کنم؛ اما برخی میگویند اگر آقای قالیباف به نفع آقای جلیلی کنار رفته بودند آقای جلیلی الان رئیسجمهور بود. اما قطعا اینگونه نیست باز هم به دور دوم کشیده میشد. چرا اینقدر خودمان را اذیت میکنیم.
آقایان قالیباف و جلیلی مردان پرتلاشی هستند که در کنار حاج قاسم برای این انقلاب زحمت کشیدند. حاج قاسم شهید شدند و رفتند. این دو نفر ماندند. حرف و تحلیل خیلی زیاد است.
در موضع نقد، به همه، هم به آقای پزشکیان و هم به آقایان جلیلی، قالیباف و سایر بزرگواران نقد وارد است؛ درواقع به همة افراد نقد وارد است. بنابراین انسان باید عاقل باشد و بداند چگونه نقد میکند تا این بداخلاقیها دیگر ادامه پیدا نکند.
برخی افراد خصوصا دانشجوها به اطرافیان کاندیداها نگاه میکنند ببینند اینها چهطور برخورد کردند آدمهای عاقلی هستند یا نیستند.
تحلیل دیگر درمورد آقای جلیلی این است که ما نه به دولت آقای رئیسی، بلکه به دولت احمدینژاد برگشت داریم و احمدینژاد هم مخصوصاً در دور دوم و دو سال آخر ریاستجمهوریاش اشکالاتی داشت.
هر دو شبههای که ایجاد شده است برگشت به عقب هست. این را باید حل کنیم که نمیتوانیم به عقب برگردیم؛ حتی اگر پزشکیان هم بیاید ما برگشت به عقب نداریم.
در دوران آقای رئیسی اساس گفتمانیاش بحث عدالت بود. آقای رئیسی هم با زبان، بیان و از همه مهمتر با عمل خودش این را نشان داد که عملاً دارم گفتمان عدالت را پیش میبرم. آقای جلیلی هم که سالهاست نماینده گفتمان عدالتخواهی است؛ یعنی افراد عدالتخواه از قدیم طرفدار جلیلی بودند.
بنابراین این عدالت را خرابش نکنید. محور برنامههایشان عدالت است. عنوان گفتمان حرف خوبی نیست. وقتی از گفتمان صحبت میکنیم مثلاً آقایان قالیباف و رئیسی گفتمان نداشتند؛ اما احمدینژاد گفتمان داشت و اتفاقاً بهدلیل همین گفتمان منحرف شد؛ ما در جبهة انقلاب یک گفتمان بیشتر نداریم و این است که ما باید حول ولایت بچرخیم. آقای رئیسی همینگونه بودند یعنی مجذوب در گفتمان رهبری و انقلاب بودند.
آقای جلیلی و آقای پزشکیان نشان دادند که بداخلاق نیستند. اما آدمهایی اطرافش هستند و اینکه کدام یک ضعف دارد کدام قوت دارد اینها را خودتان متوجه خواهید شد.
کمک کنید افرادی که رأی نداده یا رأی سفید دادهاند پای صندوق بیایند و رأی دهند. میزان مشارکت ۴۰ درصد خیلی کم بود. بخشی ناشی از بیتقوایی ماست، بخشی هم مسائل اقتصادی و بیاعتمادی است.
جوانی میگفت: نامزدهای ریاست جمهوری بهگونهای صحبت میکنند گویی مملکت در این چهل سال همهاش بخور بخور بوده! پس مملکت، چهطور مملکت شده است؟ میگفت: اصلاً ما در این چهل سال خودمان را باختیم. شما هم سرکار بیایید همینگونه میشود، من رأی نمیدهم!
این جوان راست میگفت. یک ناامیدی بین مردم ایجاد شده است. البته نامزدها بیاخلاقی نکردند؛ اما خوب هم پیش نرفتند. تخریبکردن خیلی راحت، باورپذیر و جذاب است. هرکس قدرت اقناعیاش در تخریب بیشتر باشد مردم دنبال او هستند و اقناع میشوند. خودشان نمیخواستند تخریب کنند؛ اما اینگونه بیپرده و تخریبمأبانه ضعف دیگران را گفتن، کاری را پیش نمیبرد. وقتی شما به نامزدی ناسزا میگویید او هم به نامزد شما ناسزا میگوید. مگر غیر از این است؟
ما برای اینکه کاندیدایمان وارد پست ریاست جمهوری شود نباید دیگری را اینقدر بکوبیم که رأی او هم بریزد. میگویند طرفداران این نامزد همینگونه هستند فردا اگر سرکار بیایند پدر ما را میسوزانند! الان در دو طیف -چه طیف آقای پزشکیان و چه طیف آقای جلیلی- هر دو همینگونه برخورد میکنند؛ پس ما بچه انقلابیها باید مواظب حرفزدنمان باشیم.
بنابراین، تمام تلاشمان این است که آنهایی که رأی سفید دادند، رأیشان را به کاندیدای موردنظر تغییر دهیم. آنها که رأی ندادند تشویق کنیم اول در انتخابات شرکت کنند و تا جایی که میشود به کاندیدای موردنظر رأی دهند.
خیلی مراقب باشیم چون دارند روی ذهنهایمان کار میکنند و احتمالاً برخیهایتان تا قبل از اینکه رأیتان را درون صندوق بیندازید تردید داشتید و از طریق فضای مجازی و پیامکها هم دچار تردید میشوید؛ جریان رسانه اینگونه است.
اساس و ذات رسانه در دوران مدرن برای ایجاد شبهه ساخته شده است. شبهه جهل میآورد؛ ولی سؤال جهل نمیآورد. فرق شبهه با سؤال چیست؟ سؤال علم و آگاهی میآورد. نظریه و فرضیه درست میکند. مسائل را حل میکند؛ اما شبهات جهل میآورد نمیدانید این یا آن است؛ یعنی بیشتر جاهل میشوید.
وظیفة رسانه در دوران مدرن درست کردن شبهات است. اما ما اینگونه کار نکنیم، رسانة ما یک رسانة درست باشد و نقد علمی و درست انجام دهیم.
نقد ممکن است مقایسهای و توصیفی باشد و به هرشکل ممکن ما این نقد را انجام بدهیم اما نقد کردن در این دنیا خیلی سخت است شما یادتان نیست زمانی که بنیصدر میخواست رئیس جمهور شود اکثر انقلابیون به بنیصدر رأی دادند بعد همه مخالفش شدند. چون سید و آخوندزاده بود، قرآن و نهجالبلاغه میخواند همه انقلابیها میگفتند آدم درستی است خارجدیده است و به اشتباه به او رأی دادند.
الان وضعیت رسانه خیلی فرق کرده است، لحظهبهلحظه دچار تردید میشوید و نظرتان تغییر میکند و لحظهبهلحظه این اتفاقات، شما را در چاه جهل فرو میبرد و بیشتر چیزی نمیدانید.
ما به این جریان کمک نکنیم؛ ولی از بستر رسانه استفاده کنیم. امیدوارم خداوند آنچه حق این مردم هست را به آنها بدهد. اگر بناست آقای جلیلی رئیسجمهور شود با او همکاری میکنیم طرفداران تندش هم به حاشیه میروند. خود آقای جلیلی فرد عاقلی است و میداند چگونه کار را مدیریت کند. اگر هم نگاه خداوند بر این بود که آقای پزشکیان رئیسجمهور شود ما که دست از انقلابیگریمان، نهاد، بهارنکو و هئیت برنمیداریم. ما راه خودمان داریم و تمام تلاشمان را میکنیم و آقای پزشکیان را هم بهعنوان رئیسجمهور میپذیریم؛ ولی نقد جدی میکنیم. ما باید حواسمان به دولتها باشد که پایشان را کج نگذارند.
و آخرین جملات من از سوره والعصر است. این جمله کمک میکند: اگر تمدن اسلامی میخواهد ساخته شود با تواصوْا بالْحقّ وتواصوْا بالصّبْر ساخته میشود؛ یعنی ما تا الان ایمان و عمل صالح داشتیم؛ ولی تواصوْا بالْحقّ وتواصوْا بالصّبْر نداشتیم.
تواصی به حق و تواصی به صبر چیست؟ حق را پیدا و به هم توصیه کنید، زنجیره درست کنید. این ریشة تواصی مثل این پیچکها میماند این شاخهها بههم پیچ میخورند و بالا میروند به این تواصی میگویند؛ یعنی وقتی میگویند تواصی کنید به فلان چیز یعنی باید اینگونه درهم تنیده با هم پیش بروید.
سورة والعصر یک سورة تمدنی و اجتماعی است. میفرمایند: الّذین آمنوا یعنی همة مردم. سوره والعصر فردی نیست. وعملوا الصّالحات جمع است و تواصوْا بالْحقّ جمع است وتواصوْا بالصّبْر جمع است. توصیه دوطرفه به حق و صبر این است که تمدن را میسازد و جامعه را نجات میدهد.
دوستان الان وقت تواصی به حق و تواصی به صبر است. حق را پیدا میکنید و ببینید حق با چه کسی است و به هم توصیه کنید؛ یعنی خسته نشوید، این صبر است. گاهی حق را یادمان میرود. انقلاب حق بود و 45سال از این انقلاب میگذرد، رییس جمهور می تواند کمک کند دست بگذارد روی دست رئیس مجلس و رئیس قوه قضایه و همه پشت سر رهبر حرکت کنند. ممکن است اتفاق خوبی بیفتد. این نقطه، نقطة حساسی است و همدیگر را توصیه کنید به حق و صبر. دوستان خسته نشوید، پایدار باشید، مقاومت کنید به صبر.
انشاءالله خداوند آنچه را باید برما مقدر کند عنایت بفرمایند. اگر ما تلاش کنیم خداوند برایمان خوب مقدر میکند و اگر تلاش نکنیم خدا مقدر میکند آنچه به نفعمان نیست و خودمان خواستیم.
نظر دهید